annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

VGN-NS38E "bevriest"

profile.country.nl_NL.title
Thiver
Bezoeker

VGN-NS38E "bevriest"

Sinds enkele weken ervaar ik een hardnekkig probleem met mijn één jaar oude Sony Vaio (VGN-NS38E): op volstrekt willekeurige momenten “bevriest” deze ineens. Dat houdt in dat geen enkel programma nog reageert, eventueel spelende muziek houdt er direct mee op en ook de cursor is niet meer in beweging te krijgen. De laptop met de powerknop uit- en weer aanzetten is de enige uitweg uit deze situatie. Ik heb gezocht naar een patroon maar dat lijkt er niet te zijn: soms gebeurt er urenlang niets, andere keren gebeurt het direct nadat Windows opnieuw is opgestart... of zelfs al tijdens het opstartproces. Of ik de laptop via de netstroom of accu gebruik, maakt geen verschil, en ook de veilige modus is niet veilig voor deze bevriezingen. Soms gebeurt het wanneer er meerdere programma’s draaien, maar het kan ook voorkomen terwijl er nog niets openstaat. Wifi aan of uit maakt ook geen verschil.

Afgelopen week heb ik de hele harde schijf opgeschoond en vervolgens een nieuwe versie van Windows geïnstalleerd (was eerst Windows Vista, nu Windows 7), maar daarmee is het probleem geenszins verholpen. Diverse virusscans heb ik losgelaten op de harde schijf (die ik vele malen heb moeten opstarten omdat de pc al was vastgelopen voor het einde van de scan was bereikt), maar deze leverden nooit iets op. Mijn vermoeden is dat het iets hardwarematigs is, want het probleem doet zich opvallend vaak voor wanneer ik het beeldscherm naar voor of achter klap; echter niet altijd.

Met steeds hoger oplopende frustraties (ik heb dit tekstje minstens twaalf keer moeten typen voor ik het hier online heb gekregen) ben ik zeer benieuwd of iemand mij een oplossing voor dit probleem kan aanreiken. Elke hulp wordt in ieder geval zeer gewaardeerd.

2 ANTWOORDEN 2
profile.country.nl_BE.title
NabilVaio
Bezoeker

Hallo Thiver,

Ik heb even uw probleem doorgelezen, en kan maar enkel vaststellen dat er probleem is met uw geheugen. Hiermee bedoel ik uw DDR2 latjes.

Wat U kunt doen om zeker te dat deze wel nog functioneren? Is  een hardware diagnose laten uitvoeren. Deze zit standaard bij alle sony vaio's.

Tijdens het opstarten van uw sony vaio (bios) drukt u op F10. Dan kunt u zo in de recovery van uw sony vaio. Dan kunt u daar Diagnose laten uitvoeren.

Troubleshooting:

1) Harde schijf... (maar deze lijkt mij nog inorde)

2) Geheugen

3) Chipset op het moederbord (zelden of nooit)

Groeten en veel succes,

Nabil

profile.country.nl_NL.title
Jaimyy_
Ontdekker

Beste Thiver,

 

Ik heb precies hetzelfde probleem met mijn SVE1511C5E. Mij werd aangeraden om 'm terug te sturen naar VAIO en dat heb ik nu al 2x moeten doen, hun oplossing was het vernieuwen van de harde schijf. Deze oplossing werkte bij mij maar een aantal weken en totop 3 dagen geleden begon mijn VAIO dezelfde problemen weer te vertonen. 

 

Mvgr, Jaimy