Deel jouw ervaring!
Hallo Allemaal,
ik ben vorige week weer begonnen met fotograferen omdat ik dit toch wel miste. Ik wil graag iets met macro fotografie doen dus ik heb de volgende gear gekocht:
Sony Alpha 7 iii
Sony FE 70-200mm F4 Macro G OSS II
en de Sony 2x teleconverter.
ik heb alles aangesloten op elkaar en zet de lens op macrostand, en manual Focus.
Kijk ik in de zoeker zie ik links een afbeelding van een portret en rechts een landschap, en met de focusring verschuift het netjes van portret naar landschap (vreemd want ik wil macro).
Mijn issue is:
Op een gegeven moment krijg ik het insect zeer groot (volledig scherm) en redelijk zuiver (zoals je bij macro mag verwachten) in beeld. Op het moment dat ik de shutter in duw verkleint het beeld naar een verkleining van het insect (dit is ook wat op de foto komt) en niet de grote die ik in mijn zoeker zag.
Ik hoop dat ik het redelijk goed heb kunnen uitleggen iemand een idee, alle hulp is zeker welkom.
Alvast dank,
Groet Patrick
Opgelost! Ga naar oplossing.
Goede morgen Patrick,
het grote beeld dat je ziet is de digitaal ingezoomde scherpstelvergroting, een uitsnede uit je beeld waardoor je mooi scherp kunt stellen. Als je afdrukt wordt het weer het volledige beeld
Je lens is een heel mooie lens, maar geen speciale macrolens: de haalbare vergroting is "slechts" 0,5 en macro begint bij 1 (onderwerp even groot op je snesor afgebeeld als het in werkelijkheid is).
Wil je echt macrofotografie gaan doen, dan is de aanschaf van de SEL90M28G (90mm f2,8 macro) van Sony een heel mooie keus.
Succes.
Goede morgen Patrick,
het grote beeld dat je ziet is de digitaal ingezoomde scherpstelvergroting, een uitsnede uit je beeld waardoor je mooi scherp kunt stellen. Als je afdrukt wordt het weer het volledige beeld
Je lens is een heel mooie lens, maar geen speciale macrolens: de haalbare vergroting is "slechts" 0,5 en macro begint bij 1 (onderwerp even groot op je snesor afgebeeld als het in werkelijkheid is).
Wil je echt macrofotografie gaan doen, dan is de aanschaf van de SEL90M28G (90mm f2,8 macro) van Sony een heel mooie keus.
Succes.
Dank je voor dit duidelijk antwoord. 👍
eerst nog maar eens goed oefenen voordat ik de macrolens koop 😀
groet Patrick