annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Geheugen uitbreiding FZ21M

wouterschol
Bezoeker

Geheugen uitbreiding FZ21M

Hallo,

ik wil graag mijn geheugen uitbreiden van mijn FZ21M, vraag me niet waarom.
nu heb ik op de site gekeken bij de handleiding wat je moet doen en wat voor geheugen je

moet hebben.

Uitleg staat hier:

<a href="http://support.vaio.sony.nl/tutorials/memory/memory.asp?site=voe_nl_NL_cons&c=0&s=VGN-F></a><br/>Z&m=2805" target="_blank">Klik</a>

nu staat er hier:
# Maximaal geheugen4096 MB
# GeheugentypeSO-DIMM - 667Mhz (DDR2)

oké tot zover.
ik heb 2 stuks geheugen gekocht van 2GB.
om precies te zijn: 2GB DDR2 SO-DIMM 667Mhz 200pin 256Mx64 128Mx8 5-5-5.
van het merk Transcend.

volgens mij moet dit gewoon kloppen met wat op de site staat.
maar als ik er nu 1 of 2 van zo'n 2GB in doe wil mijn laptop niet meer opstarten. hij

probeert het wel maar stopt nog voordat hij het vaio logo laat zien.
i.c.m. een 1GB geheugen doet hij ook niets.

wat is er toch verkeerd? ik word er gek van want heb nu 2 keer 2 GB gekocht volgens de

specificaties die op de site staan en hij doet het gewoon niet. ik heb ook geprobeerd om het

geheugen wat schoon te maken. (er zat af en toe wat vuil op).

iemand een idee?

groeten Wouter Schol
wouterschol@hotmail.com


7 ANTWOORDEN 7
wouterschol
Bezoeker

ik heb nog even verder uitgezocht. het geheugen wat ik heb heb ik vorige week op ibood.com gekocht.
specs:
Merk: Transcend
Type: JM667QSU-2G
Intern geheugen voor laptops
2GB DDR2 667mhz
Model: 200-pin SODIMM
Geheugen: 2048 MB
Snelheid (Mhz): 667 Mhz
Kloksnelheid bus: 667 Mhz
Module Structuur: 256M x 64
DRAM Structuur: 128M x 64
Intern geheugen technologie: DDR2-Memory
Lead plating: Gold
Chips: 16
Garantie: Levenslang

Zoeken met google kom ik erachter dat deze ook NON-ECC is. en op een andere site (voor zoeken naar compatible geheugen) staat er ook dat het NON-ECC moet zijn. dus daar kan het ook niet aan liggen?

weet iemand een oplossing? ik kom er echt niet uit
groeten wouter schol

NYG
Bezoeker

hij zou het gewoon moeten doen
maar kijk of je misschien iets in de BIOS moet veranderen
om om de BIOS te komen moet als je dat vaio logo ziet op een van de F toetsen drukken
maar ik weet niet zeker welke of het was F6 of F8 maar ik weet niet wat je verder moet doen

ik gan iig ook mij geheugen uitbreiden maar ik weet niet of ik nou wel of niet pc-6400 geheugen kan gebruiken
weet iemand dit misschien want volgens crucial.com kan dit wel maar iemand anders zegt weer dat intel centrino geen ondersteuning bied voor pc-6400 geheugen

wouterschol
Bezoeker

ja ik hoorde van iemand uit me klas dat ik in me bios misschien even quick boot moest uitzetten. zodat mijn laptop geheugen ging checken enzo. in het bios komen doe je met f2 bij vaio logo. maar nergens dat ik quick boot aan of uit kan zetten. de bios van mijn sony vaio fz21m is heel klein! weet iemand misschien hoe je een uitgebreidde versie kan krijgen?

profile.country.en_NL.title
Carelino
Bezoeker

Ten eerste in het geval van 4 GB is het mogelijk dat een deel van het systeemgeheugen boven de 3 GB niet beschikbaar is voor het besturingssysteem. Dit komt omdat 32bit vista dit niet ondersteund (overigens zijn er berichten binnen dat met de Service Pack 1 van Microsoft het geheugen wel zichtbaar wordt). Desodanks zal het waarschijnlijk niet gebruikt worden.

Om er gebruik van te maken dien je eigenlijk 64bits Windows Vista te hebben en applicaties die daadwerkelijk 4GB aan geheugen nodig hebben en ook 64bits ondersteunen wat erg lastig kan zijn. Het is nu al verdomd lastig met 32bit dus laat staan 64. Eingelijk is 4GB dus nutteloos als je een 32bit Vista hebt maar goed je kan het er altijd in proppen ook al wordt het niet zichtbaar dan.

Mijn advies koop van Kingston Valueram

Valueram zijn gewone ramsetjes, dus niet bedoeld om te overklokken. Ze halen de snelheden waarop ze gerated zijn, maar zullen ook niet veel daarboven klokken. Meestal hebben ze ook geen heatspreader. Anderszijds halen ze gegarandeerd hun snelheid op de normale spanning (dus 1.8V voor DDR2 en 2.6V voor DDR) waar performance ram standaard al een voltageverhoging nodig heeft. Verder is valueram goed betrouwbaar en heeft het een grote compatibiliteitsrange. Ik heb er zelf 2 in mijn laptop zitten en werken zonder problemen. Werkgeheugen ga ik toch niet overklokken.

Nu zit je natuurlijk opgescheept met verkeerd geheugen en die onzin over geheugencheck e.d. geld voor desktop niet VAIO laptops. BIOS is gewoon zoals hij is die tip geld voor desktop.

Wat kan je nog proberen:

- Check of je laptop nog werkt met je oude geheugen en check en of je het niet ondersteboven erin hebt gedaan ofzo (denk niet dat je zo gek bent).
- Kijk of je dat geheugen terug kan sturen, waarschijnlijk ben te laat al. Als die website expliciet beweert dat het in je laptop kan heb je wellicht rechten. Anders maar verkopen op marktplaats.

Nog een tipje ik heb in het verleden om te testen stuff gekocht bij Mediamarkt om te testen of het werkt en vervolgens terug te brengen en elders goedkoper online te kopen. Controleer altijd bij de kassa of je het terug mag brengen (niet alles mag namelijk terug).

En tot slot je kan beter in engelse forum posten binnen een paar seconden zullen je vragen beantwoord worden. Er zijn daar ook veel meer gebruikers met dezelfde laptop.

Succes verder

wouterschol
Bezoeker

Carelino,

dank voor je reactie.
nee ik heb hem wel er goed in gedaan enzo.

maar toch vind ik het dom. het geheugen is volgens de specs compatible.
maar mijn laptop wil er gewoon niet mee opstarten..

NYG
Bezoeker

dat van 32bits heeft er niet echt veel mee te maken
ok het is zo dat windows maar 3 gb ofzoiets herkent maar dat wil niet zeggen dat als iemand 4 gb er in doet dat tie helemaal niks herkent
het geheugen wat jij hebt gekocht is gewoon compatible en zou het moeten doen ik zou geen andere conclusie kunnen bedenken dan dat je geheugen wat je gekocht hebt gewoon niet functioneerd oftewel kapot is

btw heel veel mensen kopen 2x 2gb omdat dit het beste is aangezien de fz21m dualchannel ondersteunt en je de beste performance haalt bij gelijke geheugen modules ook al wordt er ~1gb niet herkent door windows

Artuzzo
Bezoeker

Hi jongens,

Ik heb zelf sinds kort 2 module van 2gb gekocht via internet bij www.crucial.com en het werkt prima. Het is wat sneller aan het laden en vista 32 bit herkent idd alleen maar 3 gb van. Das niet erg.

Groetjes.