Deel jouw ervaring!
Er zijn al meerdere topics gegaan over het niet over kunnen brengen van geluid via een HDMI-kabel van de laptop naar een televisie. Voor mij staat daar geen oplossing bij. Ik heb het goed gevoel dat ik heel dicht bij een goede oplossing heb en heb zelfs al een halve oplossing gevonden.
Het gaat om:
1. Sony Vaio VGN-AW41ZF
2. HDMI-kabel
3. Philips LED Ambilight TV
Deze drie items heb ik bij dezelfde elektronicazaak gekocht. Deze gerenommeerde elektronicazaak heeft voor mij inmiddels al behoorlijk wat uitgezocht:
1. De HDMI-kabel blijkt correct te zijn. Het moet een 1.3 of 1.4 zijn.
2. Vaio aansluiten via de HDMI-kabel op een Panasonic-TV of LG-monitor geeft geen problemen.
3. Afspelen via de Windows Media Player of de VLC Media Player geeft geen verschil.
Vervolgens is de elektronicazaak zelf verder gegaan met het vinden van een oplossing door contact op te nemen met Sony en Philips. Er blijken twee signalen te zijn voor het doorgeven van het geluid:
1. PCM
2. Bitstream
De Panasonic-TV en de LG-monitor bleken automatisch te herkennen welk signaal de Sony Vaio doorgaf. De Philips herkent dit niet en het is ook niet instelbaar op de Philips TV. De enige mogelijkheid die overblijft is om de geluidsinstelling op de Sony Vaio te wijzigen. Op de Sony Vaio die de medewerker van de elektronicazaak voor handen had, was ergens in het configuratiescherm wel een optie beschikbaar om te kiezen tussen PCM en bitstream. Ik heb zelf inmiddels alle beschikbare updates van Sony bijgewerkt, maar de medewerker heeft op mijn laptop die optie niet gevonden.
Het is mij wel gelukt om een tussenoplossing te realiseren. Ik heb in het configuratiescherm bij 'Geluid', tab 'Afspelen' de 'HDMI Out' uitgeschakeld via het menu van de rechtermuisknop. Daardoor schakelt het geluid over op 'luidspreker/hoofdtelefoon'. Alleen het beeld wordt door de laptop nog doorgegeven aan de HDMI-kabel. Het geluid speelt de laptop zelf af.
Geluid via de TV i.p.v. de laptop is natuurlijk veel mooier. Weet iemand waar de optie tussen PCM en bitstream op mijn type laptop is te wijzigen of hoe die optie is te activeren?
Wat ik mij ook nog zit te bedenken is of het mogelijk is om het beeld via de HDMI-kabel te laten lopen en het geluid via een audiokabel mocht de Sony Vaio echt niet kunnen communiceren met de Philips LED TV via de HDMI-kabel.
Message was edited by: MDomburg