Vorige maand heb ik een WH-1000XM4 gekocht. Daarvoor had ik MDR-1000X, dus ik wist aardig wat ik kon verwachten.
Mijn bevindingen:
- Net als de MDR-1000X ben ik bij de 1000XM4 erg te spreken over het geluid en de noice cancelation.
- Anders dan de MDR-1000X werkt 1000XM4 niet goed met Teams. Het geluid van de microfoon komt niet goed door, collega's ervaringen haperingen in het geluid. Inmiddels gebruik ik de MacOS-app Toothfairy om te voorkomen dat de microfoon van mijn koptelefoon wordt gebruikt, maar de microfoon van mijn Macbook. Ik kan dus niet meer bij mijn Macbook weglopen, en toch verstaanbaar blijven. Ik heb op het punt gestaan om hem hierdoor terug te brengen. Overigens gaat het met telefoongesprekken wel gewoon goed, ook als ik het gesprek via mijn Macbook voer.
Ik zag overigens in dit Community forum dat ik niet de enige ben. Hopelijk kan een firmware update daar verbetering in brengen. - Speak-to-chat is aardig bedacht, maar in de praktijk vrij onhandig; je hoeft maar geluid te maken, en hij schakelt (meezingen of even hard op in je zelf praten) en hij schakelt om. Fijn dat dat uit te zetten is.
- De Adaptieve geluidsregeling heb ik uitgezet. Deels omdat ik vooral thuis werk, maar vooral ook omdat hij continue via notificaties op mijn telefoon liet zien dat hij aan het schakelen was. Die ervaar ik als ruis. Nu kan ik dat via mijn systeemnotificaties wel uitschakelen, maar andere notificaties, zoals dat er een update is, wil ik wel graag zien;
- Het automatisch uitschakelen is een hele fijne feature, die niet op mijn oude MDR-1000X zit. Die staat dus vaak nog aan, dus dit is heel fijn. Het kunnen bekijken van de batterijstatus op de telefoon geeft ook fijn inzicht.
- Als ik zowel mijn Macbook als telefoon verbonden heb met de 1000XM4 (fijne dat dat kan!), en als ik dan gebeld wordt, dan schakelt hij goed over. Na een paar seconden verbreekt hij ook de verbinding met mijn laptop; na het telefoongesprek wordt automatisch de verbinding weer goed gezet. Netjes. Wat wel vervelend is, is dat mijn gesprek gedempt wordt door de melding "Second device disconnected". Daardoor mis ik een deel van het telefoongesprek. Dit is helaas niet uit te zetten. Voor mij was een kort bleepje, zonder demping, genoeg geweest.
Is het mogelijk om een "taal" te maken die de spraaknotificaties vervangt voor korte tonen? Een andere oplossing is uiteraard ook prima. - Als ik mijn custom-knop gebruik om te schakelen tussen Ambient on, Ambient off en NC, dan hoor ik daar ook notificaties van, ook waarbij mijn geluid gedempt wordt. Deze kan ik wel volledig uitzetten, maar dan weet ik dus niet in welke modus hij zit. Ook hierbij zou ik dus liever een bleepje horen (of een patroontje).
Al met al een fijne koptelefoon, maar er zijn nog wel wat punten die het nog fijner kunnen maken.